Elektrokola

Nejlepší elektrokola 2021 + recenze

Pohodlnější, jednodušší i příjemnější jízda. Právě to umožňuje kolo se systémem elektrického pohonu. Elektrokola se v současnosti těší velké oblibě, a na trhu tak přibývají stále nové a nové modely. Který z nich si vybrat? V našem spotřebitelském testu jsme se věnovali analýze a porovnávání parametrů několika modelů. Na základě důkladného průzkumu nakonec zvítězilo horské elektrokolo Crussis One-Largo 9.6.

Publikované: 29.06.2021
Aktualizované: 15.10.2021

Jaké elektrokolo koupit?

Chcete si vybrat elektrokolo, ale ztrácíte se v množství informací? Nabízíme vám krátký přehled modelů z našeho testu, ve kterém shrneme jejich důležité parametry. Představíme vám produkty označené štítkem celkového vítěze, cenového trháku a také tipu naší redakce.

Názov Hodnotenie Detail
Crussis One-Largo 9.6   ✔   Víťaz testu5*Zobrazit produkt
Spirit Joy II   ✔   Cenový trhák5*Zobrazit produkt
Crussis One-Largo 8.6   ✔   Náš TIP5*Zobrazit produkt

Víťaz testu
Crussis One-Largo 9.6-S

Crussis One-Largo 9.6-S

Pánské elektrokolo s nosností 120 kg, max. dojezd 150 km, středové umístění motoru, Li-Ion baterie, barevný LCD displej, chybí blatníky, stojan a osvětlení.

Zobrazit více info

Pánské horské elektrokolo Crussis One-Largo 9.6-S je vhodné zejména pro jízdu v náročnějším terénu. Baterie Li-lon s kapacitou 17,5 Ah patří rozhodně k silným stránkám modelu. Vítaný je i dojezd 150 km a výkonný motor Bafang M500 s točivým momentem 95 Nm.

Cenový trhák
Spirit Joy II

Spirit Joy II

Unisex elektrokolo s nosností 110 kg a dojezdem 90 km, Li-Ion baterie s kapacitou 468 Wh, 250W motor, bohaté příslušenství.

Zobrazit více info

O něco levnější Spirit Joy II je skládací elektrokolo určené primárně k jízdě ve městě. Jde o model s motorem Bafang BLDC a baterií Li-lon s kapacitou 13 Ah. Zaujmout může i dojezd, který na jedno nabití dosáhne 90 km.

Náš TIP
Crussis One-Largo 8.6-S

Crussis One-Largo 8.6-S

Pánské elektrokolo s nosností 120 kg a dojezdem 150 km, Li-Ion baterie s kapacitou 630 Wh, motor Bafang M400 s točivým momentem 80 Nm.

Zobrazit více info

Pánský model Crussis One-Largo 8.6-S se vyznačuje dobrým poměrem ceny a kvality. Mezi slušné parametry řadíme baterii Li-lon (17,5 Ah) a dojezd do 150 km. Disponuje motorem Bafang M400 s hodnotou točivého momentu 80 Nm.

Obsah článku:

Hodnocené parametry

Při výběru vhodného elektrokola hrají důležitou roli právě parametry a vlastnosti produktu. Abychom vám rozhodování co nejvíce usnadnili, v našem srovnávacím testu jsme se zaměřili na ty nejdůležitější z nich. Podrobně jsme analyzovali a hodnotili modely jak pro ženy, tak i pro muže. Na které parametry jsme tedy v průzkumu kladli největší důraz?

Druh elektrokola
Baterie
Typ pohonu a výkon motoru
Velikost a materiál rámu
Kola
Nosnost

Náš srovnávací test zahrnuje několik modelů z podobných, ale i odlišných cenových kategorií. Jednotlivá elektrokola jsme porovnávali na základě relevantních informací z portálu Heureka a dalších e-shopů. Vybrali jsme modely od známých a dostupných výrobců, jakými jsou Crussis, Spirit, Apache či Scott. Při celkovém hodnocení jsme samozřejmě nezapomněli přihlédnout i k názorům a ohlasům samotných spotřebitelů.

Proč důvěřovat našemu testu?

Náš test je založen na detailním a objektivním srovnání vybraných spotřebičů. Precizní analýzou a průzkumem trhu za pomoci stanovení přísných kritérií vybíráme ty nejlepší produkty a šetříme vám tak mnoho času, který byste jinak strávili hodinami hledání informací na internetu.

Záleží nám na tom, abychom vám přinesli všechny podstatné informace o jednotlivých produktech na jednom místě a pomohli vám vybrat to nejlepší, co je na trhu k dispozici. Sledujeme prodejnost jednotlivých modelů a jejich reálné hodnocení ostatními zákazníky.

Nepropagujeme žádnou značku ani žádného prodejce. Soustředíme se na objektivní a důvěryhodné hodnocení na základě osobních zkušeností, ale také analyzujeme zahraniční testy a reference zákazníků či odborníků, kteří měli možnost konkrétní produkt reálně otestovat.

Recenze elektrokol

Nevíte, které elektrokolo se vyplatí? My jsme za vás důkladně zjišťovali a porovnávali jednotlivé parametry vybraných modelů. Na základě informací z několika e-shopů či hodnocení zákazníků jsme shrnuli jejich silnější i slabší stránky. Nabízíme vám tak stručný přehled několika elektrokol.

Víťaz testu

Crussis One-Largo 9.6-S

Pánské elektrokolo s nosností 120 kg, max. dojezd 150 km, středové umístění motoru, Li-Ion baterie, barevný LCD displej, chybí blatníky, stojan a osvětlení.

Prohlédnout nejlepší nabídku

Crussis One-Largo 9.6-S představuje pánský horský model vhodný zejména pro jízdu v terénu. Složitější terén zvládne díky kombinaci stability, výkonného motoru a baterie integrované do rámu elektrokola. Baterie Li-lon s články Panasonic 36 V / 630 Wh (17,5 Ah) tak rozhodně patří k silným stránkám tohoto modelu. Dalším z důležitých parametrů je dojezd, který se odvíjí i od kapacity zmíněné baterie. V případě Crussis One-Largo 9.6-S je uveden dojezd 150 km. Hnací silou elektrokola je motor Bafang M500 s točivým momentem 95 Nm a se standardním výkonem 250 W. Díky centrálnímu pohonu má kolo ideální vyvážení, vysoký efekt motoru, a proto je vhodné i do kopců a jiných náročných terénů.

Za dobrou stabilitou stojí jednak velikost kol – 29″, ale také geometrie hliníkového rámu ve velikostech 18″ a 20″. Vysoká nosnost 120 kg je v současné době poměrně standardní vlastností. Pozitivně vnímáme barevný LCD displej, který informuje o rychlosti, ujeté vzdálenosti či stavu baterie, a stejně tak USB port pro dobíjení mobilních zařízení. Součástí elektrokola však nejsou blatníky, stojan či osvětlení, což můžeme považovat za nedostatek, protože jde o relativně podstatné komponenty. Nicméně i v tomto případě existuje možnost samostatného dokoupení a následné montáže.

Nosnost
Dojezd
Kvalitní motor

Žádné

Typ: pánské ● Nosnost: 120 kg ● Maximální dojezd: 150 km ● Baterie: Panasonic Li-ion ● Kapacita baterie: 630 Wh ● Umístění motoru: středové ● Maximální výkon: 250 W ● Hmotnost (kg): - kg ● Průměr kol: 29″ ● Rám: Alu 6061 (18″, 20″)

Cenový trhák

Spirit Joy II

Unisex elektrokolo s nosností 110 kg a dojezdem 90 km, Li-Ion baterie s kapacitou 468 Wh, 250W motor, bohaté příslušenství.

Prohlédnout nejlepší nabídku

O něco levnější, ale pro své účely dostačující. Spirit Joy II je skládací elektrokolo určené primárně k jízdě ve městě. Integrovaná baterie Li-lon s články Samsung je uložena v profilu rámu. Její kapacita s hodnotou 468 Wh (13 Ah) tak odpovídá možnostem využití tohoto modelu. Výhodami jsou také snadné nabíjení baterie (4 až 6 hodin) a možnost dojezdu na jedno nabití až 90 km.

Motor Bafang BLDC se standardním výkonem 250 W dosáhne rychlosti do 25 km/h. Převodovka se nachází v zadním kole, což zajišťuje snadnější manipulaci s kolem vepředu. Nevýhodou může být větší hmotnost v zadní části elektrokola, s čímž souvisí rychlejší opotřebení některých komponentů. Skládací konstrukce je dobře vyvážená s velikostí rámu 16″ a velikostí kol 20″. Nízká hmotnost 23 kg a poměrně vysoká nosnost 110 kg jsou rovněž vítanými vlastnostmi. Na rozdíl od Crussis One-Largo 8.6-S a vítěze testu Crussis One-Largo 9.6-S má tento model poměrně bohaté příslušenství. Součástí elektrokola jsou blatníky, osvětlení, zadní nosič, boční stojan a zvonek.

Skládací konstrukce
Rychlé nabíjení
Příslušenství

Menší dojezd

Typ: unisex ● Nosnost: 110 kg ● Maximální dojezd: 90 km ● Baterie: Samsung Li-ion ● Kapacita baterie: 468 Wh ● Umístění motoru: zadní ● Maximální výkon: 250 W ● Hmotnost: 23 kg ● Průměr kol: 20″ ● Rám: 16″

Náš TIP

Crussis One-Largo 8.6-S

Pánské elektrokolo s nosností 120 kg a dojezdem 150 km, Li-Ion baterie s kapacitou 630 Wh, motor Bafang M400 s točivým momentem 80 Nm.

Prohlédnout nejlepší nabídku

V našem testu si zasloužil slušné hodnocení i model Crussis One-Largo 8.6-S, a to zejména díky dobrému poměru ceny a kvality. Na základě jeho vlastností ho lze spravedlivě zařadit do kategorie elektrokol vyšší třídy. Jde o pánský model určený zejména pro náročnější trasy. Mezi kvalitní parametry opět řadíme integrovanou baterii Li-lon s články Panasonic 36 V / 630 Wh (17,5 Ah). Přestože je dojezd uváděn až do 150 km, je nutné si uvědomit, že jde o proměnnou hodnotu, která závisí na několika faktorech (terén, styl jízdy, hmotnost cyklisty a podobně).

Od vítěze našeho testu Crussis One-Largo 9.6-S se liší motorem Bafang M400 (Bafang MAX Drive), jehož hodnota točivého momentu je 80 Nm, tedy o něco nižší. Přesto jde stále o kvalitní centrální elektropohon s výkonem 250 W. Spotřebitelé pozitivně hodnotí výdrž baterie a dojezd. Hliníkový rám ve velikostech 18″ a 20″ spolu s koly o velikosti 29″ už v současnosti patří mezi běžné parametry horských elektrokol. Důležitým údajem je také maximální nosnost, která je 120 kg. I zde platí, že blatníky, stojan či osvětlení je potřeba dokoupit samostatně.

Dojezd
Výkonná baterie
Nosnost

Vyšší cena

Typ: pánské ● Nosnost: 120 kg ● Maximální dojezd: 150 km ● Baterie: Panasonic Li-ion ● Kapacita baterie: 630 Wh ● Umístění motoru: středové ● Maximální výkon: 500 W ● Hmotnost (kg): - kg ● Průměr kol: 29″ ● Rám: 18″ a 20″

Lacná kvalita

Apache Matta Tour E4

Dámské krosové elektrokolo s nosností 120 kg a dojezdem 100 km, Li-Ion baterie s kapacitou 468 Wh, elektromotor Silent Plus, kontrastní LCD displej, příslušenství.

Prohlédnout nejlepší nabídku

Dámský krosový model s tichým chodem a efektivním využitím energie Apache Matta Tour E4 je vhodný do města, ale zvládne i nezpevněný terén. Kvalitní základ tvoří baterie Li-lon s kapacitou 468 Wh (13 Ah), která umožňuje dojezd do 100 km na jedno nabití. Stejnou kapacitu baterie má přitom i levnější Spirit Joy II, který je však určený k jízdě ve městě.

Elektromotor Silent Plus se nachází ve středu zadního kola. Tím je dosaženo lepšího přenosu točivého momentu, což v terénu zabraňuje například prokluzování. Výkon motoru je standardních 250 W s točivým momentem 45 Nm. Pro ženy může být výhodou lehký hliníkový rám o velikosti 18″. Přesto má model dostatečnou stabilitu, kterou zajišťují i ​​kola o velikosti 28″. Vysokou nosnost do 120 kg lze také považovat za jednu z kladných stránek. Co se týče příslušenství, elektrokolo koupíte spolu s blatníky, stojanem a hliníkovým nosičem. Příjemnou součástí je i kontrastní LCD displej, díky kterému máte přehled o své jízdě či výkonech. Výhodou je rovněž nabíjecí USB konektor.

Elektromotor Silent Plus
Vysoká nosnost
Příslušenství

Menší dojezd

Typ: dámské ● Nosnost: 120 kg ● Maximální dojezd: 100 km ● Baterie: Li-ion ● Kapacita baterie: 468 Wh ● Umístění motoru: zadní ● Maximální výkon: 250 W ● Hmotnost: 24 kg ● Průměr kol: 28″ ● Rám: 18″

Pre náročných

Scott Contessa Active eRide

Dámské elektrokolo s integrovanou baterií PowerTube 500 Wh, motor Bosch Active Line Plus, hmotnost 24,3 kg, dodává se bez blatníků a stojanu.

Prohlédnout nejlepší nabídku

Nejvyšší cenovou kategorii v našem testu prezentuje Scott Contessa Active eRide. Dámské horské elektrokolo s integrovanou baterií PowerTube 500 Wh může dosahovat reálného dojezdu až 120 km. Údaj o dojezdu však výrobce neuvádí. Ve srovnání s předchozími modely a s ohledem na cenu tohoto modelu však vnímáme uvedené parametry jako poměrně slabší.

Pohonnou jednotkou je Bosch Active Line Plus, výkon opět není uvedený, avšak vzhledem k dojezdu a integrované baterii může jít o standardní výkon 250 W, který je srovnatelný s hodnotami u levnějších krosových modelů – například Apache Matta Tour E4 (45 Nm). Přestože je určený i do náročnějšího terénu, jde o poměrně lehký model s hmotností 24,3 kg, což mohou mnohé zákaznice ocenit. Dostatečnou stabilitu zajišťuje hliníkový rám (speciálně navržený pro ženy) a také kola o velikosti 29″. Nevýhodou je fakt, že blatníky a stojan je potřeba dokoupit.

Nízká hmotnost
Baterie PowerTube 500 Wh
Kvalitní provedení

Vysoká cena
Chybí důležité informace o produktu

Typ: dámské ● Nosnost: - kg ● Maximální dojezd: - km ● Baterie: PowerTube ● Kapacita baterie: 500 Wh ● Umístění motoru: středové ● Maximální výkon: - W ● Hmotnost: 24,3 kg ● Průměr kol: 29″ ● Rám: -″

Další zajímavé produkty

Při koupi produktů se obvykle zaměřujeme i na jejich životnost. Obzvlášť to platí u těch, které vyžadují větší investici. Proto je i při výběru elektrokola potřeba zvážit všechny možnosti, které se nám naskýtají. Pokud vás z recenzovaných modelů žádný neoslovil, nabízíme vám ještě několik dalších zajímavých alternativ.

Stabilní hliníkový rám a 27,5palcová kola nabízí dámské elektrokolo Crussis One-Guera 9.6. Zvládne s vámi i náročnější jízdy v terénu. Model se může pochlubit integrovanou baterií Li-lon (17,5 Ah), dojezdem až do 150 km a také výkonným středovým elektromotorem Bafang M500 s točivým momentem 95 Nm.

Pánský horský model Giant Talon E+2 patří do kategorie cenově nákladnějších. Kapacita baterie je poměrně slušná (13,8 Ah). Hnací silou je motor Giant by Yamaha s točivým momentem 50 Nm.

Třetí z možností je pánské krosové elektrokolo Scott Aspect eRide 920 s 29palcovými koly, hliníkovým rámem, integrovanou baterií a výkonným motorem Bosch Performance CX (1125 Wh). Model vyniká ergonomickým sedlem.

Levnější Author Edict má rovněž co nabídnout. Jde o krosový model se speciálním pánským rámem. Elektrokolo příjemně zaujme svojí hmotností cca 21 kg a konstrukční výbavou pro krosová elektrokola (platforma pro připevnění stojanů, držák na láhev).

Poslední alternativou je horské elektrokolo Apache Yamka MX5. Baterie Li-lon LG (13 Ah), dojezd do 95 km a středový motor Bafang M400 (80 Nm) řadíme ke slušným vlastnostem tohoto modelu. Výhodným parametrem je i nosnost do 140 kg.

Nejprodávanější podle Heureka.cz

Dražší, levnější, výkonnější či méně výkonná – která elektrokola se prodávají nejvíce? Nabízíme vám tabulku sestavenou podle cenového srovnávače Heureka.cz. Jednotlivé údaje pravidelně kontrolujeme, abyste tak měli přístup k aktuálním informacím.

Názov Hodnotenie Detail
Crussis e-Largo 7.65*Zobrazit produkt
Crussis e-Cross 7.65*Zobrazit produkt
Crussis e-Atland 7.65*Zobrazit produkt
Crussis e-Savela 7.65*Zobrazit produkt
Crussis e-Guera 7.65*Zobrazit produkt

Elektrokola už v současnosti nejsou velkou novinkou a stále více se dostávají do povědomí lidí. Konstrukčně jde víceméně o klasické kolo, které díky elektrickému pohonu umožňuje příjemnější zážitek z jízdy. Pomůže vám zdolat náročnější terén i delší vzdálenosti. Stejně tak šetří klouby, a tak ho uvítají senioři či lidé se zdravotními problémy. Elektrokola jsou však vhodná i pro městské typy, sportovní i dobrodružné povahy. Víte, co při výběru elektrokola zvážit a které parametry jsou důležité? Náš průvodce výběrem vám s tím pomůže.

Jak vybrat elektrokolo

  • Druhy elektrokol
  • Odpružení
  • Pohon
  • Výkon motoru
  • Úrovně asistence
  • Baterie
  • Velikost rámu
  • Nosnost
  • Hmotnost
  • Cena a renomovaní výrobci

Druhy elektrokol

Typů elektrokol je hned několik a vy je můžete využít jak v horách, tak i ve městě. Výběr správného modelu se tedy primárně odvíjí od toho, kdo bude jeho uživatelem (dámské, pánské, dětské modely, modely pro seniory) a na jakém povrchu bude využíván. Proto vám nyní nabízíme přehled základních druhů elektrokol.

Městská elektrokola

Jsou určená převážně k jízdám po silnicích či cyklostezkách. Díky konstrukci a jednoduchému ovládání se právě tento druh uvádí jako vhodný a bezpečný pro seniory. Zpravidla mají snížený rám, vzpřímený posed, lehkou a praktickou konstrukci. U městských modelů bývá odpojitelná baterie, jelikož je nutné její častější dobíjení.

Trekingová a krosová elektrokola

Další typ představují o něco univerzálnější modely, které najdou využití při delších rodinných výletech či kardiotrénincích. Trekingová a krosová elektrokola tvoří mezistupeň mezi městskými a horskými verzemi. Jsou vhodná na hladké cesty a také středně náročný terén. Oproti městským modelům mají méně vzpřímený posed a sportovnější stavbu. Typická jsou také užšími koly s velkým průměrem.

Horská elektrokola

Jsou vhodná zejména do složitějších terénů, hor i prudkých kopců. Pevná konstrukce a vysoký výkon motoru zajišťují bezpečnou a spolehlivou jízdu. Baterie se obvykle nacházejí pod rámovou trubkou, čímž zajišťují správné vyvážení. Kvalitní odpružení, citlivé spouštění motoru a převodovka s minimálně šesti převody již v dnešní době představují standard.

Silniční elektrokola

Silniční kola s elektrickým pohonem jsou určená na hladké, rovné povrchy. Počítají s menší dopomocí, a proto zaujmou spíše zkušenější cyklisty. Výhodou je nízká hmotnost a jednoduché ovládání. Slabší stránku však představuje menší baterie a motor.

Skládací elektrokolo

Skládací elektrokola

Jsou specifická zejména svou konstrukcí, menším průměrem kol a možností složení do polovičních rozměrů. Určená jsou spíše pro krátké vzdálenosti a poměrně jednoduchý terén. Díky nízké hmotnosti jsou praktická a výhodou je také dobrá skladnost.

Odpružení – základ komfortu

Dalším důležitým parametrem, na který při výběru nelze zapomínat, je odpružení. Souvisí s vidlicemi a má vliv na bezpečnost a komfort jízdy. Vidlice v podstatě ovlivňují to, jak se nerovnosti terénu odrážejí na konstrukci elektrokola. Obecně platí, že by se do rukou jezdce mělo přenášet pouze minimum otřesů. Odpružený typ se zpravidla lépe ovládá i na nestabilním povrchu, což je důležité zejména u horských modelů. Na druhou stranu vyžaduje větší investici a častější údržbu. Kvalitní odpružení elektrokol je v dnešní době standardem bez ohledu na druh elektrokola.

Pohon – typy podle polohy

Při rozhodování se zaměřte i na samotný pohon, jehož primárním úkolem je usnadnění vaší jízdy. Jelikož jde o hlavní hnací sílu elektrokola, patří mezi nejdůležitější parametry. Na základě polohy rozlišujeme 3 typy umístění elektromotoru.

  • Přední umístění elektromotoru: Elektropohon je na předním kole zpravidla u městských a skládacích modelů, protože je určený především na asfaltové cesty. Zajišťuje rovnoměrné rozložení hmotnosti a výhodou je také nízká cena.
  • Zadní umístění elektromotoru: Elektropohon na zadním kole se nejčastěji používá v případě horských nebo trekingových modelů – určených do mírného terénu. Právě díky zadnímu umístění umožňuje jednodušší manipulaci s předním kolem. Nevýhodou může být nerovnoměrné vyvážení a nápor na komponenty v zadní části (rychlejší opotřebení).
  • Středové umístění elektromotoru: Posledním typem je umístění ve středu elektrokola. Takové umístění je z hlediska vyvážení považováno za nejideálnější, a proto se nejčastěji využívá u horských modelů. Za silné stránky můžeme považovat vysoký efekt motoru a delší dojezd. Nevýhodou může být vyšší pořizovací cena.

Výkon motoru

Tento parametr nelze při výběru přehlížet. Výkon motoru je u většiny elektrokol standardní. Hodnota 250 W odpovídá rychlosti 25 km/h, což je maximální možná hranice stanovená zákonem. V praxi se můžete setkat také s modely se silnějším motorem (350 W). V takových případech bývá výkon uměle snižován, což s sebou přináší i jisté výhody – menší opotřebení a zvýšení celkové životnosti.

Horské elektrokolo

Úrovně asistence

Úkolem motoru je usnadnění jízdy. Zde je třeba si položit otázku, jak si zvolit potřebnou podporu? Právě k tomu slouží úrovně asistence (je jich zpravidla 5), které obvykle nastavíte na předních řídítkách pomocí LCD displeje.

  • Nejnižší nastavení (eco, při 5 úrovních jde o nízkou motorovou asistenci, tedy 1–2) je často uváděné jako maximální dojezd. Při záběru pedálu bude motor poskytovat 25 až 80 % úrovně pomoci. Využívání tohoto režimu maximalizuje dojezd a je vhodný zejména na plochých terénech.
  • Úroveň asistence se v normálním režimu nastavuje na 3, dojezd redukuje přibližně na polovinu.
  • Nejvyšší úroveň asistence (vysoká motorová asistence 4–5) se nedoporučuje používat při extrémním a dlouhém stoupání. Vyšší výkon se přizpůsobuje jízdě a poskytuje tak maximální pomoc. Režim je však třeba využívat na krátké vzdálenosti, neboť snižuje samotný dojezd.

Baterie a dojezd

Baterie je základem celého elektrokola. Mezi nejpoužívanější baterie v současnosti patří Li-Pol, Li-lon či Phylion, jejichž ceny odpovídají příslušné kvalitě. Životnost baterií se dá zobecnit na přibližně 4–8 let používání, záleží však samozřejmě na způsobu využití či údržby.

Jedním z nejčastěji skloňovaných parametrů, který se odvíjí právě od kapacity baterie, je dojezd. Uvedené informace o dojezdu modelů je však třeba brát s rezervou, protože kromě kapacity hraje významnou roli i řada dalších faktorů (hmotnost cyklisty, styl jízdy, terén, úroveň asistence). Obvykle se dojezd pohybuje od 30 do 150 km, záleží na typu kola a jízdních podmínkách. Platí, že v případě používání speciálního režimu pro silnější záběr se dojezd snižuje. Maximálního dojezdu dosáhnete pouze v případě zapnutého režimu asistovaného šlapání.

Velikost rámu

Velikost rámu představuje rovněž jeden z klíčových parametrů. Jde o vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky. Obecně platí, že u městských typů jsou vhodnější nižší rámy, zatímco u horských či trekingových modelů se doporučují rámy o 1 až 2 palce větší (zajistí potřebnou stabilitu). Správný výběr tak závisí na postavě uživatele, zpravidla na jeho výšce. Pokud nemáte možnost model reálně vyzkoušet, u každého elektrokola najdete mezi parametry i tento údaj (obvykle v palcích).

Elektrokolo – velikost rámu

Nosnost a hmotnost elektrokola

V případě nosnosti elektrokola je potřeba myslet nejen na hmotnost cyklisty, ale i případné zavazadlo, které s sebou poveze (batoh, spacák, stan). V současnosti se standardní nosnost pohybuje v rozmezí 110 až 150 kg.

Dalším parametrem je hmotnost. Ta obvykle závisí na účelu, ke kterému je elektrokolo primárně určené. Stabilní modely stavěné do náročnějšího terénu mají zpravidla těžší kola i celkovou konstrukci. Jedním z faktorů, které ovlivňují celkovou hmotnost, je i materiál rámu. Nejtěžší jsou obvykle ocelové rámy, naopak modely z karbonu či hliníku patří do lehčí kategorie. Část váhy elektrokola však tvoří i samotný motor a baterie, přičemž celková standardní hmotnost je kolem 22 až 26 kg.

Ani levná elektrokola nejsou nejlevnější

Při výběru elektrokol hraje důležitou roli jak cena, tak i výrobce. Cenový faktor zpravidla odráží kvalitu výrobků, a tak jsme se v průzkumu zaměřili na nižší i vyšší cenovou třídu.

Na trhu najdete levnější modely v ceně přibližně od 19 000 Kč. Obvykle jde o městská či skládací elektrokola, která splňují základní požadavky na využití v jednoduchém terénu.

K vyšší cenové kategorii se přidává i vyšší kvalita. V rozmezí přibližně od 27 000 až do 42 000 Kč najdete modely se stabilnější konstrukcí, silnější baterií i slušným motorem. Může jít o trekingové či horské modely vhodné i do náročnějšího terénu.

Silná baterie, výkonný motor, lepší odpružení či vysoká nosnost jsou typické pro dražší elektrokola. Pro dobrodružné povahy se větší investice rozhodně vyplatí. Pevná horská elektrokola určená do náročných terénů se nacházejí v nejvyšší cenové kategorii (50 000+ Kč). Ta by však měla být zárukou bezpečné, stabilní a také pohodlné jízdy.

Žádané jsou značky Merida, Giant, Crussis i Cube

Podle portálu Heureka si prvenství mezi nejoblíbenějšími získala značka Crussis. Přestože jde o modely z vyšší cenové kategorie, řadíme je k elektrokolům s dobrým poměrem cena–výkon. V podobné cenové třídě se mezi městskými elektrokoly objevily i značky Devron, Kellys či Apache. Mezi levnějšími vynikla značka Proteco, naopak v kategorii dražších modelů jsou poměrně oblíbenými i značky Merida a Cube.

Otázky a odpovědi – FAQ

Zůstaly vaše otázky stále nezodpovězené? Připojujeme odpovědi na několik často kladených otázek ohledně elektrokol. Pokud byste však měli další nejasnosti, napište nám do komentářů. Otázky a odpovědi pravidelně doplňujeme.

Ano, dokonce to může být i docela výhodný krok, protože si kolo už nemusíte kupovat. Je potřeba zakoupit sadu na přestavbu, kterou vám následně odborníci mohou provést přímo v prodejně elektrokol.

Ano, na trhu je dokonce možné najít i modely určené konkrétně pro seniory. Mají například lehčí konstrukci či nízký nástup.

Důležité je zejména vypínání baterie a její dobíjení na plnou kapacitu. Pokud byste totiž nechali baterii déle vybitou, snižuje se její kapacita. Rovněž je třeba se vyvarovat příliš nízkým či vysokým teplotám. Ideální je udržovat ji v rozmezí od 0 do 30 °C.

Ne, baterie má po nabití určitou kapacitu. Pokud ji celou nevyčerpáte, není nutné ji dobíjet po každé jízdě.

S ohledem na motor a baterii je potřeba si uvědomit, že elektrokolo bude těžší než to klasické. Váha však záleží na konkrétním typu. Modely určené na silnice a nenáročné trasy mohou vážit přibližně do 25 kg. Některá horská elektrokola určená do náročnějšího terénu mohou vážit i do 40 kg. Hmotnost konkrétního typu elektrokola najdete uvedenou mezi parametry produktu.

Vaše hodnocení:
(93.6%)